Napi Fitt Konyha

Napi Fitt Konyha

Házi nyers rizstej - barna rizsből

A gabonatej, aminek lelke van

2016. április 28. - Napi Fitt Konyha

 1dl rizstej: 26,5kcal; 0,45g fehérje; 5,7g szénhidrát; 0,16g zsír✔

A méz elhagyásával 1dl rizstej: 20,9kcal; 0,45g fehérje; 4,3g szénhidrát; 0,16g zsír✔ 

10 perc elkészítés + 24óra pihi ✔

Hozzávalók (2csésze rizstejhez)

1x  barna rizs

5x  tisztított víz/ ásványvíz

méz/ egyéb édesítő

Elkészítés:

  • Kicsit rendhagyok most, mert még egy ilyen izgalmas, variálható, személyre szabható és könnyen eltolható recepttel nem találkoztam, mint ez a rizstej a videón, szóval erről írnom kell kicsit!
  • A film, ami készült hozzá, kb.40mp-es, kis rizs, kis víz, kis pihi, turmix, nyami... na persze!
  • Rengeteg recept került a netre, hogy hogyan készítsünk otthon rizstejet, ami sokkalsokkal olcsóbb, mint a bolti,  szóval sok a változat.
  • Egy napot azzal töltöttem, hogy ezeket olvasgattam, és a kommenteket, hogy:"kipróbáltam, és nem jó"
  • A receptek két külön iskolát követnek. Vagy főzzük a rizst böszme sok vízben, aztán turmix és szűrés,
  • vagy csak áztatjuk, aztán turmix, és szűrés.
  • A főzős változatot igen hamar elvetettem, mert a hozzászólások zöme azzal volt tele, hogy"nyúlós, nyákos" - gondoltam, jesszus, kösz, inkább nem!
  • Az áztatásos módszert próbáltam tehát, az első, amit készítettem, ihatatlan lett, nyers ízű, mintha füvet innék. Itt 12 órát áztattam, később olvastam, hogy ez édes kevés. A rizsből ki kell szabaduljon az az enzim, ami édeskéssé teszi, 24 óra áztatás tehát a minimum.
  • A következő eldöntendő kérdés, hogy az áztató vízzel turmixoljunk, vagy új, friss vizet adjunk a rizshez. Második próbálkozásomkor áztatóvízzel turmixoltam, hogy a kivált értékes anyagok is megihatódjanak, illetve mert egy kommentelő szerint az új vizes turmixolással készült tej vízízű.
  • Mivel nekem ez is elég gyatra lett, barnás színű, és illatra sem gusztusos, harmadszori nekifutásra cserélt vízzel dolgoztam. Nálam ez a befutó.
  • Külön agymunka kiválasztani az ideális rizst a tejhez, sok a különböző vélemény itt is. Nálam ez egyszerű volt, barnával főzök, tehát barnát is iszok.:)
  • Kísérletezz, komolyan, sokan a jázmin rizsre esküsznek, édessége miatt sokkal alkalmasabb barna társánál. El kell dönteni, mi a fontos, a barna rizs teje sokkal inkább igényli az édesítést, ha valaki ettől óckodik, jöhet a kevésbé értékes, de édesítést nem igénylő, fehér rizses változat. A barna rizs egészség szempontjából mondjuk sokkal ajánlottabb, az a kis plusz korpa, amit a finomításnál lehántanak a rizsszemről, hogy fehér, finomított rizst kapjanak, a tápanyagok kb.60%-át hordozza. Ez mondjuk nem kevés.
  • Na már most majdnem kész vagyunk, áztattunk, vizet cseréltünk, turmixoltunk, szűrtünk. Fontos a szűrésnél, hogy textilt használj, a turmix úgy összezúzza a rizst, hogy a sima szűrő átengedi. A fennmaradt rizsből készülhet puding, én a műzlimlez kevertem. Látványra már rendben vagyunk, szép, törtfehér szín, korántsem bántó illat. Az íz, az kicsit még faragatlan, jöhet az ízesítés. 
  • Ne úgy, mint én! Én szörnyen elsóztam az immár harmadik, reményteljes adagot.
  • Kis só, kósti, kis só, kósti! Komolyan! Himalája, tengeri, tetszés szerint. Itt vége is lehetne, a bolti változatok ezzel zárnak, no de azok fehér, édes rizsből készülnek, olajat adnak hozzájuk. Én mézzel édesítem, édesapámtól kaptam csudafinom akácot, de ez kivátható nyírfacukorral, xilittel, elitrittel, vaniliával, ki mire esküszik.
  • Az én rizstejem története a nagyonelkönnyelműsködött só öntés miatt nem ért itt véget, nem volt az az intenzív méz, ami puhította volna. 
  • Nem, nem csináltam negyedik próbát:). Kókuszreszelékem volt itthon, belekevertem az elsózott rizstejbe, 1-2óra pihi, vizet öntöttem hozzá, aztán turmix, aztán szűrés, és amit kaptam, elképesztő! (ezelőtt pár hónappal készítettem kókusztejet, ami nagy sikert aratott ITT, innen az ötlet) 
  • Külön pirospont a kókuszreszeléknek, hogy megadta azt az olajosságot, amit a boltihoz képest eddig hiányoltam. Nagyon izgalmas, igazi lassan kortyolós, minden cseppjét kiélvezős rizstejem lett. Pár órát állt a hűtőben, szerintem Te is pihentesd, jót tesz neki, hogy az ízek összeérnek. De bennem volt a bugi, megmelegítettem, kíváncsi voltam, erre hogy reagál. Hő hatására szépen letisztult a keverék, nem maradt nyers íz(nekem kicsit még hiányzott is belőle), aztán holland kakaót kevertem hozzá, felfőztem. Itt ért véget rizstejem kalandos élete, egészségemre! Remélem sokan olvassátok ezt a posztot, ez a rizstej óriási.
  • Működik vaníliával, kakaóval, kókusszal. Még nem próbáltam, de tuti biztos, hogy mandulával. Úgy olvastam, mazsolával, datolyával... de sós natúran, hidegen, melegen.
  • Ezzel a bevezetéssel át is térnék a Hogyan készülre, röviden csak, persze:)

Rizstej, alaprecept:

  • Tölts a barna rizsre vizet, hagyd állni minimum egy napig. Meleg időben tartsd hűtőben.
  • Öntsd le a rizsről a már zavaros, sárgás vizet, a rizst tedd turmixgépbe,  és öntsd fel 5xös mennyiségű tisztított/ásványvízzel. (Én ~100g rizshez 5dl vizet töltöttem, kellemes állagú italt kaptam)
  • Mixeld kb.3-5percig, majd szűrd át textilen(nálam egy konyharuha van erre szakosítva)
  • Ízesítsd kevés sóval, kóstolgasd közben, ha szeretnéd édesítsd mézzel, édesítővel, vaníliával. Vadíthatod kakaóval, kókusszal, aszalt gyümikkel, kísérletezz!!
  • A rizstej hűtve 2-3 napig eláll, fogyasztás előtt keverd föl, mert hajlamos ülepedni!

Milyen az íze: 

No erre most mit írjak?! Az első adag mint valami fűféle, a második nyers, lisztes, a harmadik először sóóóós, aztán javítás után valami csodás! 

Miért is jó ez nekünk? (a következő pirospontok egy része csak a barna rizzsel készült tejnek jár)

✔ Gluténmentes

✔ Laktózmentes

✔ Ára negyede-ötöde a boltiénak

✔ Sokszínűen variálható, továbbgondolható

✔ Lassan szívódik fel, így sokáig energiát ad

✔ Nagyon gazdag fehérjében

 ✔ Esszenciális aminosavakban gazdag

✔ Telítetlen és többszörösen telítetlen zsírsavakban gazdag, mint az omega-3, omega-6, omega-9

 

✔ Az ára pedig: A barnarizs kilóját 429ft-ért vettem, ebből 100g-ot használtam fel: 42,9ft, plusz fél liter vizet, amit 2literes ásványvízből töltöttem ki, a 2litert 69ft-ért vettem, ebből 5dl:17,25ft. Kb.1ek mézet és sót is kevertem a tejhez, ez max.legyen 30ft (bár a méz aji volt:). A rizstejem 90,15ft-ba került, és 6dl lett belőle. Ha egy kicsit osztok-szorzok, litere 150,25, a bolti 6-700Ft-hoz képest. Nyertem!:)) 

Egészségedre!

További videókat itt találsz: https://www.youtube.com/c/NapiFittKonyha

 

A bejegyzés trackback címe:

https://napifittkonyha.blog.hu/api/trackback/id/tr478671206

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása